Om Tone Ellefsrud

For en stund tilbake gikk Tone Ellefsrud ut i media for å rette fokus på korrupsjonsproblemer i Tanzania. Hennes råd var å stoppe u-hjelpen til Tanzania i to år (Aftenposten ga alle som ikke leste artikkelen et fullstendig feilaktig inntrykk ved å kalle overskriften: «Norsk hjelpearbeider i Tanzania: – Norge bør stoppe all u-hjelp»). Jeg har ingen forutsetninger for å vite om Tones råd er fornuftig eller ikke, men lovpriser at Tone har satt fokus på dette, og for at hun har vært så modig som hun har vært. Tilstandene som Tone beskriver kan så klart ikke aksepteres.

Det jeg synes er trist er at Tone blir missbrukt av bistandsmotstandere. Demokratene.no og frieytringer.no argumenterer mot bistand, og skriver:

Kleppe kan også lene seg på den erfarne norske bistandsarbeideren, Tone Ellefsrud.

Kanskje tror Kleppe selv at han kan det, men han tar i så fall feil. På nettprat blir hun stilt følgende spørsmål:

Gjentatte ganger har SV Erik Solheim blitt konfrontert med korrupte ledere i Afrika og andre under utviklede land. Solheim vender det døve øret til hvorfor????? FRP er det partiet som vil stanse og kontrollere bistand til disse korrupte landene. Den Rødgrønne regjering har atter en gang bevist tydelig hvilke feig og svak styringsmakt de har i Norge.

Tone svarer:

Her er jeg helt uenig! Solheim har vært veldig lyddhør og har faktisk gjort veldig mye i denne sammenheng, og jeg har tro på at han fortsetter. FRP vil nok kontrollere og stoppe bistand, ja – men her føler jeg det er av andre verdihensyn for partiet, som jeg absolutt ikke tror på. FRP vil jo opprette asylmottak i Afrika og at Norge sender mer penger dit?! Man kan jo tenke hvordan det vil øke korrupsjonen og igjen de fattige blir enda mer skadelidende. Vi må holde fokus; bistand skal gi u-land vekst og hjelpe og støtte de som virkelig trenger det.

En annen spør:

Og hva synes du om stemplingen av alle som er mot u-hjelp som hjerteløse?

Hun svarer:

Å være mot u-hjep er hjerterått! Vi er FOR rike og materialistiske i Norge. Jeg tor faktisk på det gode hos oss alle, og at det ligger en godhet til å hjelpe, men vi må lytte til råd om forbedringer og vi må sammen finne de beste løsningene for rettferdig u-hjelp.

Her er forøvrig et annet interessant sitat fra Tone:

Jeg har forsøkt å rope høyt om dette de siste åra, og jeg har med glede sett at Erik Solheim har tatt dette på alvor og faktisk gjort endel.

Tones utspill må så klart bli tatt på alvor. Jeg anbefaler alle å lese nettpraten med henne her. Men la oss håpe at bistandskritikere slutter å pålegge Tone meninger og missbruke utspillet hennes (jeg regner med at de ikke gjør det med vilje).

Legg igjen en kommentar

